Aimie Farzana
About;
Aimie Farzana // 19

Shout here;

Recent post;
Blog Archieve


Followers;
Credit;
The Cretive!

© 2013 - Full Template by Arrien Amani and someone help me is Mayra and Inficon . Edit by YOUR NAME.

Resepi sambal ikan kembung
Thursday, July 20, 2017 | 2 Comments
Assalamualaikum.
cat, kawaii, and sailor moon image
Harini aimie nak share resepi turun temurun dari keluarga aimie belah mak. Depa masak cara utara maklumlah kampung opah sempadan perak-kedah so depa cakap utara ngehngeh even org perak // nasib ayah pior perak.

Berbalik kepada resepi sambal ni aimie tuntut dari opah dan ummi  tapi ubah sikit kepada citarasa aimie sebab aimie tak suka sambal berkuah banyak, sambal tu ala-ala kering gitu
Bahan-bahan

( maaf sepah gitu)
nota kaki : / <= ( Maksudnya atau ye )
  • Ikan kembung ( goreng dulu) 
  • 10 keping cili kering ( rebus dulu 5 minit) 
  • 3/4 batang cili besar 
  • 3/4 cili api 
  • 4 ulas bawang putih 
  • 1 bawang besar atau 7 ketul bawang merah (pilih yg bosa2 sikit)// terpulang nak guna bawang besar atau merah// 
  • Halia ( agak2lah tpi sikit gile je) 
  • Kiub ayam (separuh) 
  • 1@2 sudu gula 
  • Garam ( agak2lah) 
Cara-cara

nota kaki : Minyak guna banyak tapi bukanlah banyak mcm masak nugget tu...
1. Kita blend semua bahan warna merah , tambah air sikit tapi tak banyak sebab 
bawang keluarkan air. ( setengah cawan maybe) // cawan kecil bukan mug// 
2. lepas tu panaskan minyak tunggu hingga minyak panas dan masukkan bahan diblender 
3. Kacau-kacau dan tumis , kalau boleh lama2 average masa aimie tumis adalah ( 20-35 minit) . Ummi pesan sampai minyak naik . Baru cili masak betul2. 
4. sambil2 tumis masukkan kiub ayam, garam dan gula secukup rasa . 
5. Kalau nak kuah tambah air sikit ngeh ngeh sikit je.... 
6 bila dah yakin sambal masak , masukkan ikan gaul-gaul sekejap tutup api.
itu sahajalah resepi  kita pada harini ngeh ngeh


Blogger Badrina Ibtisam said...

omg sedapnyaaa!

 
Blogger Mellya Musa said...

amboi dapnyaaaaa :D
mellyacrayola.blogspot.my

 

Post a Comment

kaiwufvn