Aimie Farzana

May 23, 2018

:')

May 23, 2018 COMMENTS 1
:')
Assalamualaikum
Image result for crush tumblr
Seriuslah . Lama tak update blog. Banyak benda dah cerita, Banyak benda nak minta pendapat korang. lolol.

Dengan lab report, assigment , video project dan study. no study week such an hectic life ;') Boyfriend pon sis tak  pernah ado even dah umur 20 :')  Minat cemtu-cemtu jelah since awal sem lepas , macam minat idol. HAHAHA. Budak ni dia macam  budak baik rajin surau , aktif koko dan pandai dan ramai peminat so sis tak letak harapan malah sis dah ready kena reject. Dia pon tak buka story sis ;') Not even realize my existence. Yelah orang tak lawa dan sempurna macam aku sapa kesah :D Kawan-kawan perempuan dia semua kurus lawa , cantik, hijabster , curvy dan letops , kalau letak aku mcm potato :)

Lagi satu mata aimie ni jenis kering dah dua kali pergi HKL. Doctor kata kena banyak kelip mata :'o I overthink yg corneal ulcer bila first check up sebab pakai contact lense , tapi rupanya corneal abrasion. Beli vismed mcm artificial tears. Kali ni pergi check up memang mata jenis kering. Kena banyak nanges haha. Kalau dia reject I get benefit lah sebab dapat melembabkan mata.

Update #1:

Saya tengah otw nak move on sebab banyak keburukan daripada kebaikan selepas dipertimbangkan. Dari segi masa depan serta kini. Tak ada chemistry. Sorang timur sorang barat. Terlampau banyak hati harus dijaga. So aku decide nak move on. :')  Aku rasa family dia mesti nak orang yang tinggal berdekatan dengan daerah dia . :")

Dah lah main mobile legend jelah aku HAHAHA

Update #2 :

Bila nak start sem :') Semua SNS dia tak ada update even raya :(

Mar 26, 2018

Makanan untuk OCD dan tingkatkan serotonin

March 26, 2018 COMMENTS 0
Makanan untuk OCD dan tingkatkan serotonin
Assalamualaikum semua
coffee, ocd, and coffee lover image
Aimie nak share info tentang ikhtiar makanan untuk rawat dan kurangkan OCD. Obsesive compulsive disorder. Aimie dapat info ni melalui group muslim ocd Malaysia.
Obsessive-compulsive disorder (OCD) is a mental disorder in which people have unwanted and repeated thoughts, feelings, ideas, sensations (obsessions), and behaviors that drive them to do something over and over (compulsions). Often the person carries out the behaviors to get rid of the obsessive thoughts
OCD - PENTING! TENTANG SEROTONIN

Serotonin adalah bahan kimia otak yang dapat membantu memperbaiki suasana hati dan mengurangi kesedihan dan depresi. Ia juga adalah sejenis neutransmiter penghantar data-data maklumat untuk ke otak atau dari otak. Ketidakseimbangan / Kekurangan serotonin sering dikaitkan sebagai antara punca OCD. Bagi kes-kes OCD yg dirujuk ke pakar psikiatrik, penderita biasanya akan dibekalkan dengan ubat-ubatan jenis SSRI (Selective Serotonin Re-Uptake Inhibitor), seperti Zoloft, Setraline dan lain-lain lagi. Ubat-ubatan ini bukanlah mengandungi serotonin didalamnya, tetapi ianya adalah bahan kimia yang dijangkakan dapt membantu tubuh penderita untuk mensisntesiskan semula serotonin. 

Makanan dan cara meningkatkan serotonin secara semula jadi 
A. Cuba beralih kepada makanan bersumber karbohidrat kompleks
Secara umum, karbohidrat terbahagi kepada 2 iaitu:
1. Karbohidrat sederhana
2. Karbohidrat kompleks
Karbohidrat kompleks diserap oleh tubuh secara berbeza daripada karbohidrat sederhana. Karbohidrat sederhana seperti beras putih dan roti putih akan meningkatkan kadar gula dalam darah anda dengan cepat, sehingga insulin naik mendadak, lalu kemudian menurun setelah beberapa saat. Sedangkan karbohidrat kompleks lebih lambat diserap oleh tubuh, sehingga peningkatan gula darah dan insulin secara cepat seperti yang disebabkan oleh karbohidrat sederhana tidak berlaku.
Berikut antara makanan yg nerunsur Karbohidrat Kompleks:
1. Oatmeal. Oatmeal adalah jenis karbohidrat sihat yang menyediakan banyak nutrisi penting. Oatmeal biasanya dibuat dari biji Oat atau gandum yang hancurkan . Oatmeal tergolong sebagai karbohidrat sihat karena mengandung serat yg tinggi yang membantu mengatasi berbagai macam masalah pencernaan anda.
2. Beras merah. Beras merah sering dijadikan sebagai sumber karbohidrat oleh pengamal diet kesihatan untuk menggantikan beras putih yang mengandungi kadar gula yg tinggi. Beras merah memiliki banyak keunggulan diantarnya lebih tinggi serat dan juga mineral seperti zat besi. Jadi bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan akan sangat membantu dengan makan beras merah.
3. Kentang. Kentang pada dasarnya tergolong tinggi kalori, sehingga sering dihindari oleh penderita diabetes. Tetapi kerana kandungan seratnya yang tinggi membuat kentang masih selamat jika dimakan dalam jumlah yg sedikit. Untuk mengurangi kalori di dalam kentang sebaiknya anda tidak menyajikannya dalam bentuk goreng. Perlu diketahui bahawa kentang juga mengandung mineral seperti zat besi sehingga sangat baik untuk wanita yang sememangnya memerlukan lebih banyak zat besi.
4. Kacang Serinding / Kacang Dhal (Lentil) dianggap sebagai makanan yang mengandungi karbohidrat dan memiliki serat tinggi dan protein. Kombinasi keduanya sangat diperlukan bagi tubuh dalam menghasilkan energi yang diperlukan oleh tubuh terutama dalam aktiviti fizikal. Selain itu, karbohidrat di dalamnya juga lambat diserap oleh tubuh sehingga akan membuat anda kenyang lebih lama. Ini tentunya akan sangat membantu bagi mereka yang sedang menjalani diet atau berpuasa.
5. Jagung. Jagung adalah sumber karbohidrat berkualiti tinggi dengan indeks glikemik yang rendah. Oleh sebab itu jagung selamat jika dimakan oleh penderita diabetes dimana meraka memerlukan makanan rendah gula tetapi tinggi serat. Jagung juga menyediakan nutrisi lain termasuk kalium yang berguna mengawal tekanan darah.
6. Pisang. Diantara jenis buah lainnya pisang termasuk tinggi kalori. Tetapi pisang juga menyediakan serat, jadi anda tidak perlu khuatir akan risiko kegemukan jika makan pisang. Pisang juga mengandungi banyak nutrisi penting seperti kalium, kalsium, vitamin B6 dan Vitamin C. Vitamin B6 yang terkandung dalam buah pisang berperanan penting dalam meningkatkan fungsi sistem saraf, sekaligus memperkuat sistem imun tubuh dalam melawan infeksi. Jadi kandungan karbohidrat dalam pisang bukan satu-satunya alasan bagi anda untuk makan buah ini.
7. Keledek. ia merupakan salah satu makanan yang mengandungi tinggi serat yang secara natural dapat membantu masalah pencernaan. Kandungan betakaroten dalam keledek juga sangat baik untuk kesihatan mata .
B. Makanan berunsur Omega 3
Makanan yang mengandungi lemak sehat, seperti zat lemak omega 3. Zat lemak omega 3 diduga mampu mempengaruhi fungsi serotonin di otak. Orang yang memiliki kadar serotonin rendah biasanya memiliki kadar DHA yang rendah, yang merupakan bahan pembentuk utama dalam otak, dan perlu diisi kembali dengan makanan seperti minyak ikan, yang tinggi kandungan zat lemak omega 3. Ikan seperti salmon dan minyak ikan. Kacang, biji-bijian dan minyak biji-bijian
C. Dark Chocolate (Coklat Hitam)
Coklat hitam akan meningkatkan kadar serotonin kerana kandungan resveratrol di dalamnya. Resveratrol dapat meningkatkan endorfin dan serotonin sekaligus. Pilihlah coklat hitam dibandingkan dengan coklat susu yang mengandung cocoa (bahan yang menghasilkan serotonin) jauh lebih sedikit dibandingkan dengan coklat hitam.
D. Senaman yg konsisten setiap hari
Cadangan: Jogging dan Senaman The 5 Rites
E. Dapatkan cahaya matahari yg cukup
Dapatkan cahaya yang cukup. Cahaya mungkin dapat membantu sintesis serotonin. Kajian saintis mendapati adanya korelasi positif antara sintesis serotonin dan jumlah sinar matahari yang diperoleh dalam satu hari. Bukalah tingkap bilik Anda dan biarkan cahaya matahari masuk disiang hari. Sinar matahari di siang hari akan memberikan kadar serotonin yang lebih baik dibandingkan dengan lampu LED, fluoresent, atau cahaya UV buatan. Perlu diketahui bahawa, menyalakan lampu di malam hari akan membuat produksi melatonin terganggu sedangkan melatonin ini sangat penting untuk membantu tidur Anda lebih nyenyak.
F. Urut santai
Beberapa kajian menunjukkan bahwa terapi berurut dapat membantu mengurangkan kortisol yang merupakan hormon stress dan pada waktu yang sama meningkatkan kadar serotonin dan dopamin.
G. Pengurusan Stress
Fahamilah bahwa stress adalah punca utama yg mengganggu kadar serotonin. Stress dalam jangka panjang akan menurunkan kadar serotonin. Stress melampau dan berpanjangan akan mempengaruhi kemampuan tubuh untuk menghasilkan dan mensintesis serotonin. Pelajari cara-cara pengurusan stress untuk mengelakkan hal ini berlarutan seperti:
- Zikir dan Meditasi
- Latihan teknik pernafasan
- Mengekspresikan diri (misalnya melalui seni dan hobi)
H. Ingat kembali kenangan lalu yang membahagiakan.
Walaupun kedengaran sperti klise, mengingat kembali kenangan bahagia juga didapati dapat membantu sintesis serotonin pada otak anda. Cara ini mungkin akan meningkatkan serotonin dan mengalihkan fikiran anda dari hal yang menyedihkan sekaligus, Jika Anda tidak mampu mengingat kenangan bahagia akibat sebab-sebab dan alasan tertentu, cubalah berbual dengan rakan lama ketika kecil untuk mengingati kenangan indah semasa dahulu atau keluarga, atau lihatlah foto atau catatan lama anda atau mendengar lagu2 yg sering anda dengari ketika keadaan anda sedang sihat dan bahagia.
(disesuaikan dari artikel kesihatan oleh doktor perubatan)
Semoga bermanfaat untuk diketahui.

Mar 7, 2018

Tips nak move on versi aimie

March 07, 2018 COMMENTS 1
Tips nak move on versi aimie
Assalamualaikum.

Maaf tahun ni busy cehwah. Okey topik yang aimie nak cerita bila hati perempuan dah tak suka. Ceh. Actually nak share pengalaman mana tahu membantu korang ke dalam deal kisah cinta tak kesampaian.

Kisahnya


Aku minat sorang mamat ni, kita gelar dia mr X. Aku syok kat dia dri darjah  6 ke tingkatan 1 but aku tak pasti sampai habis SPM then aku nak  stop berharap sebab dia memang dh reject sis. Tengok dia bertukar-tukar GF. Dia siap unfollow insta. Sumpah time tu aku broken nak mampus.  Aku ambil masa yang lama untuk bangun semula, believe or not I take almost 2 years. Dua tahun ye nak move on.  Lol lama gila.

Orang lain bila putus cinta senang gila nak suka orang lain but I'm not ( bukan bercinta pon baru crush jkjkjk ) Mungkin sebab rasa low self esteem , yelah aku gemuk , hitam dan hodoh. Nobody gonna accept myself , So buat apa nak minat-minat orang.   Baik minat Alurcard mobile legend jkjkjk

Tips nak move on versi aimie
Image result for broken heart twitter header
1. Delete semua gambar yang disimpan even dari darjah 6 aku simpan.
2. Avoid stalking him insta ke FB ke twitter ( Untuk 6 bulan pertama agak payah trust me)
3. Cari hobi baru jkjk lol kalau tak mampu cari crush baru.
4. Doa banyak-banyak ditutupkan hati dan perasaan.
5. Cari keburukan beliau banyak2 ( tak digalakkan )

Haha, Actually aku tak tahu nak bagi tips move on sebab aku dulu pon problem gak hal ni. Tapi sekarang aku dah tak excited even mesej dia ( mesej haritu pon sebab ada hal ) and I don't even save his number.

Tu jelah, Malas lah nak minat-minat. Buat serabut kepala otak, :') Dah serabut sangat kepala dekat UKM malas tambah beban . Minat setakat inspirasi tu boleh lah. Tapi kalau nak minat secara serius aku rasa tak kot kat sini. sebab kita kena sedar diri dan taraf kita. Dah hodoh buat cara hodoh jkjk

okeylah bye.

Feb 20, 2018

Cara ke Times Square guna kenderaan awam

February 20, 2018 COMMENTS 0
Cara ke Times Square guna kenderaan awam
Assalamualaikum
milk, art, and aesthetic image
Harini aimie nak share cara ke Times square guna public transport terutamannya dari monorail KL sentral, MRT dan LRT. Yelah dulu gigih cari step by step sebab aimie ni jenis paranoid ke tempat baru as sepanjang matrik just ulang alik naik KTM balik  rumah , Hopefully dapat membantu terutamannya yang tinggal luar kawasan KL dan Selangor.

Dari  Monorail KL sentral ke Times Square
Naik eskalator menghala NU sentral ( tingkat 2) Jalan je tengok ada tanda kuning dan ikut tanda kuning pada jalan dan jumpa pintu besar ikut tanda kuning lalu jumpa stesen Monorail
( (Tanda kuning yang berhubung macam jalan  tu untuk orang buta cari laluan guna tongkat) 

Beli token ke Jalan Imbi ada laluan menghubungkan monorail dengan times square tak silap aimie tingkat 1. Nak ke ground floor tiada lift cuma eskalator.

Dari LRT ke Times Square 
Ambil stesen LRT titiwangsa dan ada laluan macam  jambatan berhubung dengan monorail titiwangsa. Beli token ke monorail Imbi dan sama sahaja macam di atas.

Dari MRT ke Times Square
Kalau dari MRT  sungai buloh atau kajang berhenti pada MRT bukit bintang.
Keluar ikut Gate C ( Pintu C ) tak silap aimie.  Bila keluar tu terus je sampai nampak jalan besar dan belok kanan jumpa monorail Bukit Bintang .

Dari monorail bukit bintang beli token  ke monorail Imbi dan pilih platform ke arah KL sentral. Sama macam di atas monorail Imbi bersambung dengan times square.

Okeylah takat tu je perkongsian. sebarang pertanyaan tinggalkan komen dibawah atau ruang chat.

Dec 21, 2017

Jong Hyung suicide and depression

December 21, 2017 COMMENTS 1
Jong Hyung suicide and depression
Assalamualaikum
My deepest condolences to the shinee lead vocalist which is left us and shawols due to depression. Depression is  a state of low mood and aversion to activity that can affect a person's thoughts, behavior, feelings, and sense of well-being. A depressed mood is a normal temporary reaction to life events such as loss of a loved one.

Kematian  jong hyun buat Aimie rasa terkejut  as Shinee is my 1st kpop band that I fall in love . Time tu sbb lagu ost boys over flower iaitu stand by me.  Zaman minat shinee waktu form 1 dulu member yang paling aimie kurang minat jong hyun as byk sngt part dia dlm lagu hahaha sebab part min ho nyanyi sekejap. Bila teringat balik rasa terkilan dan kelakar pulak.
Image may contain: 1 person, text